Szabadnap!

Szabadnap!

125 éves a Millenniumi Földalatti Vasút

elsőként épült a kontinensen

2021. május 06. - vándormókus

210503_millenniumi-foldalatti-vasut.jpg1896. május 2-án adták át a forgalomnak a Millenniumi Földalatti Vasút pályát. Első volt a kontinens metrói közül, egyedül a brit szigeten, Londonban épült előbb metró. Azóta töretlenül közlekedik a főváros tengelyét képező Andrássy út alatt.

Születésnapi videónk:

A BKV közleménye az évforduló alkalmából:

Ma 125 éve, hogy átadták Budapesten a „kisföldalattit”, ami nem csak a magyarok generációinak „szíve csücske”, de ma már a turisták kedvence, a világörökség része is. A világ első „metrója” két évtizeddel Budapest alapítása után, egy dinamikusan fejlődő világvárosban indult világhódító útjára – noha csak alig 4 km-es vonalon járt. Mégis olyan technikai innovációt jelentett, ami a mai napig mérföldkőnek számít a közlekedés és technika történetében.

A világ első elektromos üzemeltetésű földalatti vasútjának műszaki, technikai újításait már 1900-ban bemutatták a párizsi világkiállításon, és – a közlekedéstechnika fejlődésének mérföldköveként – azóta is nagy becsben tartják. A Millenniumi Földalatti Vasutat (MillFAV) – amely az első mintaként szolgált a világon oly sikeressé lett metróközlekedés megteremtésében – az Institute of Electrical and Electronics Engineers (Villamos- és Elektronikai Mérnökök Intézete) éppen tavaly választotta be a világ nagy technikai mérföldkövei közé.

A projektgazda az a Balázs Mór (1849-1897) volt, akinek nevét Társaságunk, a BKV Zrt. legnevesebb belső kitüntetése is őrzi. Az újító szellemű mérnök egyben az egyik fővárosi közlekedési társaság, a Budapesti Villamos Városi Vasút Rt. (BVVV) alapítója is volt. A járműveket attól a Schlick gyártól rendelték meg, amelytől a BVVV a villamosait is beszerezte. Balázs Mór még a rivális villamosvasúttal, a Budapesti Közúti Vaspálya Társasággal (BKVT) is társult a vállalkozás sikere érdekében, amelynek eredményeként a 20 villamos motorkocsi egyik fele a BVVV Rt. sárga, másik fele a BKVT Rt. barna színeit kapta, a belső technikát pedig  a Siemens és Halske „tette” a kocsikba.

A föld alatt futó villamosvonal megépítése már önmagában jelentős innovációt jelentett, de felszín alatt futó járművei új know-how szerint készültek: az első alacsonypadlós vasúti járművekről van szó ugyanis, amelyeknek ráadásul mindkét végén vezetőfülke kapott helyet – szemben az akkoriban használt egyirányú, mozdony vontatta járművekkel.

Ezek egyike, a gyári állapotában megőrzött 11-es pályaszámú, gyönyörű, favázas jármű ma is a BKV Zrt. évről-évre bővülő nosztalgiaflottájának matuzsáleme! A tíz és fél méter hosszú, 14 ülőhellyel rendelkező, 46 utas befogadóképességű jármű 1960-ig állt a közösségi közlekedés szolgálatában, maximális sebessége 50 km/óra volt. 1996-ban újítottuk fel, majd 2006-ban ismét állagmegőrzést hajtottunk végre rajta. Az eszmei értékkel bíró „Öreg hölgy”-ben tárgyiasulva őrzi Társaságunk, a BKV Zrt. Budapest közösségi közlekedésének folytonosságát, a hajdani közlekedési társaságok dicső emlékét.

 

Tetszett? Kövess minket Facebookon és iratkozz fel a YouTube-on is!

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadnap.blog.hu/api/trackback/id/tr5816524826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása